Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Program Rozwoju Gimnazjum

KSZTAŁCENIE

Kształcenie potencjału kadrowego

82,3 % nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, kierunek zgodny z nauczanym przedmiotem
5,9 % nauczycieli kończy w przyszłym roku studia magisterskie (obecnie posiadają wykształcenie wyższe zawodowe z przygotowaniem pedagogicznym, kierunek zgodny z nauczanym przedmiotem)
2,9 % 1 nauczyciel kończy w tym roku studia magisterskie na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem
26,5 % nauczycieli posiada ukończone studia podyplomowe zgodne z nauczanym przedmiotem
32,3 % nauczycieli posiada kwalifikacje do nauczania dwóch przedmiotów
5,9 % nauczycieli jest w trakcie studiów podyplomowych
70,5 % nauczycieli ukończyło kursy, studia podyplomowe w zakresie informatyki

W szkole funkcjonuje Wewnątrzszkolny System Doskonalenia Nauczycieli. W ramach tego systemu pracują zespoły przedmiotowe: Zespół Samokształceniowy Nauczycieli Przedmiotów Ścisłych, Przedmiotów Humanistycznych, Zespół Wychowawców Klasowych. W ramach WDN realizowane jest doskonalenie w następujących formach:
1. Szkoleniowe posiedzenie Rady Pedagogicznej,
2. Doradztwo,
3. Lekcje i warsztaty,
4. Hospitacje koleżeńskie.
5. Prace Komisji Rady Pedagogicznej.
W celu koordynacji zadań powołano przewodniczących zespołów oraz opiekunów n-li stażystów. Osoby te w ramach pełnionych funkcji mają ściśle sprecyzowany zakres działań.
Oprócz tego nauczyciele wygłaszają prelekcje na wywiadówkach szkolnych i na posiedzeniach rady. Piszą artykuły o tematyce ogólnoszkolnej, które są drukowane w Orzyskim Biuletynie Informacyjnym.
Ważną rolę w WDN odgrywa Dyrektor Szkoły, który koordynuje prace związane z doskonaleniem, prowadzi rady szkoleniowe, ukończył studia podyplomowe – Zarządzanie Oświatą.
Komisje Rady Pedagogicznej opracowały szereg dokumentów regulujących pracę szkoły, zajmują się mierzeniem jakości pracy szkoły, monitorowaniem i ewaluacją zadań pedagogicznych i wychowawczych szkoły.
Dla n-li konktaktowych zorganizowane zostało spotkanie z członkiem Zarządu Miasta i Gminy w celu wspólnych uzgodnień co do kryteriów egzaminu na n-la mianowanego.
Księgozbiór biblioteki szkolnej jest stale doposażany w nowe książki dotyczące dydaktyki, psychologii, pedagogiki, mierzenia jakości, pomiaru dydaktycznego.
Prenumerowane są czasopisma wg potrzeb nauczycieli i uczniów.

Projektowanie pracy dydaktycznej

- w szkole realizowane są programy nauczania z listy programów
zatwierdzonych przez MEN;
- realizacja ścieżek edukacyjnych odbywa się w ramach zajęć z poszczególnych
przedmiotów; wykorzystane są programy realizacji ścieżek edukacyjnych
zatwierdzone przez MEN;
- opracowano jednolite kryteria oceniania; przedmiotowe kryteria oceniania są
spójne z WSO;
- większość nauczycieli ukończyła kurs pomiaru dydaktycznego; w niewielkim
stopniu stosowane są narzędzia pomiaru do sprawdzania osiągnięć uczniów;
- nauczyciel stosują aktywizujące metody nauczania.

Standardy:
Praca dydaktyczna szkoły zaprojektowana jest tak aby osiągnąć wszechstronny rozwój ucznia.

Wskaźniki:
1. Programy nauczania są spójne i uwzględniają treści ścieżek edukacyjnych,
opracowanie programów autorskich.
2. Badanie osiągnięć uczniów odbywa się przy pomocy narzędzi pomiaru
dydaktycznego opracowanych przez zespoły n-li.
3. Programy nauczania podlegają modyfikacji w zależności od potrzeb.
4. Formy i metody pracy na zajęciach są dostosowane do potrzeb uczniów.

Rozwijanie bazy szkoły

Szkoła posiada 16 pracowni przedmiotowych, pracownię komputerową z dostępem do Internetu, salę gimnastyczną (niepełnowymiarową), bibliotekę, świetlicę, boisko szkolne.

Standard:
Szkoła posiada dobrze wyposażone sale dydaktyczne i bibliotekę.

Wskaźniki:
1. Gimnazjum posiada wyremontowaną i dobrze wyposażoną salę gimnastyczną oraz odnowione boisko szkolne.
2. Biblioteka dysponuje pełnym zestawem lektur o bogatym księgozbiorze podręcznym.
3. Odnowione i dobrze zagospodarowane sale lekcyjne mają swój specyficzny klimat wypracowany przez n-la i „klasę”.
4. Komputer jest narzędziem codziennej pracy ucznia i nauczyciela.
5. Uczniowie uczą się w odnowionym, estetycznym budynku.

Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej.

 3 nauczycieli posiada pełne kwalifikacje do nauczania informatyki;
 1 nauczycieli jest w trakcie uzupełniających studiów magisterskich
- kierunek: matematyka i informatyka użytkowa
 24 osoby ukończyło kursy doskonalące z zakresu użytkowania komputera;
 pracownia komputera – 10 stanowisk ( 9 uczniowskich + 1 n-lskie);
 komputer w sekretariacie;
 komputer w pracowni fizycznej;

Standard:
1. Szkoła prowadzi zajęcia z informatyki.
2. Komputer wspomaga zdobywanie wiedzy.
3. Komputer usprawnia pracę szkoły.

Kryteria sukcesu:
1. 100 % uczniów umie obsługiwać komputer i korzystać z programów edukacyjnych.
2. 70,5 % nauczycieli zostało przeszkolonych w zakresie użytkowania komputera.

OPIEKA I WYCHOWANIE

Atmosfera szkoły – rozwiązywanie problemów społecznych, kontakty szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Szkoła rozpoznaje zjawiska patologiczne na swoim terenie: nawiązano współpracę z policją, ośrodkiem pomocy społecznej, kuratorem sądowym i społecznym w zakresie rozpoznawania patologii, sądem rodzinnym i nieletnich, psychologiem, PP – P.
Prowadzi się badania socjometryczne grup klasowych.
Szkoła wdraża również programy profilaktyczne: „Zdrowe zęby – piękny uśmiech”’ „Śnieżna kula”’ „Żyjmy zdrowo bez nałogów”, „Nie truj się”.
Przeprowadzono też zajęcia integracyjne. Pedagog szkoły przygotował test do prowadzenia zajęć z zakresu profilaktyki.
Nauczycielom zależy na współpracy z rodzicami, gdyż warunkuje to efektywność pracy wychowawczej, ponadto ważna jest edukacja rodziców w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom itp.

Planowanie pracy wychowawczej.

Nauczyciele tworzą wartościowe środowisko wychowawcze. Wychowawcy klas realizują programy wychowawcze uwzględniające specyficzne potrzeby zespołu klasowego, wychowawcy ustalają wspólnie z rodzicami priorytety wychowawcze, angażują rodziców do wielu zadań wychowawczych. Niektórzy uczniowie nie respektują postanowień statutu szkoły, niekulturalnie odnoszą się do kolegów i personelu szkoły, nie wszyscy uczniowie potrafią powiedzieć „nie” i reagować na czynione zło. Nauczyciele promują uczniów wyróżniających się pozytywną postawą wobec innych, nauczyciele rozwijają umiejętność asertywnych zachowań u uczniów, rozwijają u uczniów tolerancję; szkoła organizuje konkursy przedmiotowe i artystyczne, wystawy prac uczniów, przeglądy małych form teatralnych, nagradzając aktywność uczniów.

Demokracja w szkole

Uczniowie znają i rozumieją prawa i obowiązki. Uczniowie w ramach godzin wychowawczych roku szkolnego uczniowie zawierali kontakty z zasady pracy na poszczególnych elekcjach. Rodzice zostali zapoznani z prawami i obowiązkami swoich dzieci (uczniów) podczas ogólnoszkolnych spotkań. Przy szkole działa samorząd szkolny, poprzez działalność. Uczniowie wybrali dwóch rzeczników i jednego z grona nauczycieli drugiego z ramienia samorządu uczniowskiego.

Frekwencja.

Prowadzenia jest comiesięczna analiza uczestnictwa uczniów w zajęciach szkolnych (lekcyjnych i pozalekcyjnych) przez wychowawców i pedagoga szkoły. Godziny opuszczone są usprawiedliwiane przez rodziców na specjalnych drukach wykonanych przez szkołę. Uczniowie zostają nagradzani za wzorową frekwencję, a za godziny opuszczone nieusprawiedliwione karani (odpowiednią ilością punktów dodatnich lub ujemnych). Przeprowadzane są rozmowy z rodzicami uczniów, którzy nagminnie opuszczają zajęcia szkolne. Wysyłane są również wnioski o ukaranie rodziców za nierealizowanie obowiązku szkolnego przez dziecko do gminy i sądu (w przypadku opuszczenia bez usprawiedliwienia 20 h).

ORGANIZACJA I KIEROWANIE SZKOŁĄ

Doskonalenie nauczycieli

94,2 % nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, kierunek zgodny z nauczanym przedmiotem
5,8 % nauczycieli kończy 2004 roku studia magisterskie (posiada wykształcenie wyższe zawodowe z przygotowaniem pedagogicznym, kierunek zgodny z nauczanym przedmiotem)
13 % nauczycieli posiada ukończone studia podyplomowe zgodne z nauczanym przedmiotem
20,5 % nauczycieli posiada kwalifikacje do nauczania dwóch przedmiotów
8,82 % nauczycieli jest w trakcie studiów podyplomowych
70,5 % nauczycieli ukończyło kursy, studia podyplomowe w zakresie informatyki


Promocja szkoły

Nauczyciele szkoły systematycznie piszą artykuły dotyczące pracy szkoły do gminnego Biuletynu Informacyjnego. Szkoła utrzymuje współpracę z redakcją Faktów Piskich, gdzie również publikowane są artykuły dotyczące osiągnięć szkoły.
Szkołą posiada stronę internetową.
Każdego roku, w maju organizowane są spotkania uczniów, którzy rozpoczynają naukę w Gimnazjum i ich rodziców, z dyrekcją szkoły, nauczycielami. Uczniowie mają okazję obejrzeć klasopracownie, zaplecze szkoły, porozmawiać z nauczycielami, przedstawiamy wychowawców klas pierwszych. Samorząd Uczniowski przedstawia swoją pracę. W gablocie szkoły
przedstawiani są najlepsi uczniowie, którzy mają 100 % frekwencję, pracujący społecznie.
Wyeksponowane są również osiągnięcia uczniów w aspekcie – dyplomy, puchary. W szkole odbywają się uroczyste apele, na których wręczane są nagrody dla zwycięzców konkursów szkolnych i pozaszkolnych. Na zakończenie roku, dzięki sponsorom zakupiono 2 rowery oraz radiomagnetofon dla najlepszych uczniów. Rodzice otrzymują listy gratulacyjne. Osobom, które pomagają szkole wręczane są listy „Przyjaciel szkoły”. Lista tych osób umieszczona jest w gablocie szkolnej. Przedstawiciele władz miejskich, środowiska lokalnego, rodzice zapraszani są na uroczystości szkolne.
Szkoła jest otwarta na potrzeby środowiska lokalnego, uczestniczy w imprezach miejskich: sportowych, kulturalnych, obchodach świąt.
Szkoła redaguje szkolną gazetkę, która jest rozprowadzana na terenie szkoły i miasta.
Szkoła posiada wysokie osiągnięcia sportowe.
Data powstania: czwartek, 12 lut 2004 12:45
Data opublikowania: czwartek, 12 lut 2004 12:54
Opublikował(a): Artur Bosiński
Zaakceptował(a): Marta Czwerenko
Artykuł był czytany: 4598 razy